Netradiční večer na autorském čtení MAČe 2019 prožili v Ostravě v pořadu Ovčáček & Gebauer: Tesat slovo. Sešli se na něm sochař a grafik. „Jedním z důvodů, proč jsem oba pány pozvali, bylo, že jsou to rodáci ze Slezska,“ vysvětlil Ivan Motýl, moderátor večera.
A právě Kurt Gebauer zkraje zmínil, že když zemřel Leonid Iljič Brežněv, pobýval v Ostravě, kde budoval unikátní a dodnes funkční dětské hřiště, na ulici zjistil, že se lidé zastavují a zvedají ruce vzhůru. „Myslel jsem si, že padl nějaký gól,“ zavzpomínal Gebauer.
Proslulý tvůrce groteskních soch trpaslíků či plavkyň zavzpomínal v rozhovoru pro Týden.cz na to, že jeden jeho exponát hlídá vilu Václava Havla ve Střešovicích. „Když si prezident Václav Havel koupil dům vedle mého bydliště, domluvili jsme se, že ho bude střežit jeden z mých trpaslíků Pozorovák-fízl. Skoro celý život Havla hlídali fízlové nebo prezidentská ochranka a tahle socha měla zmírnit šok z nesledování, až prezidentem nebude,“ uvedl umělec.
Umělec se navíc angažuje i v uprchlické krizi. „U nás je asi zvykem více vyhánět než přijímat, po válce došlo nejen k odsunu tří milionů českých Němců, ale ze zámků se vyháněla šlechta, z továren fabrikanti, z vesnic sedláci nebo z armády účastníci západního odboje a mnoho takto vyhnaných našlo novou šanci právě v emigraci,“ poznamenal Gebauer.
„Tichá voda břehy mele, tak tu nestůj jako tele…,“ přečetl na MAČi v Ostravě ze svých veršovánek zase Eduard Ovčáček. Ten proslul na výtvarné scéně jako představitel lettrismu.
Pro Ovčáčka se stávají číslice, slova a písmena také součástí výtvarného vyjádření. Jeho lettristická tvorba je pověstná. „Vím o tom, že samohláskám a souhláskám přisuzovali básnici i barevné hodnoty. Pochopitelně, že i já pracuji s písmem, číslicemi se slovy, které mají určitou barevnou hodnotu. Je to spíše výtvarný záměr a proto nejsem příliš ortodoxní v používání barev. Moje písmové a číselné kompozice jsou barevně variabilní,“ sdělil tvůrce v rozhovoru pro Deník.